Spätné odkazy: ako sa v nich vyznať
Spätné odkazy (backlinky) sú linky, ktoré smerujú na váš web z iných stránok. Vyhľadávače (u nás hlavne Google) vnímajú odkazy z iných stránok ako “hlasy” v prospech vašej webovej stránky. Je to veľmi podobné, ako pri písaní akademického tetu (napr. bakalárky).
Čo sú spätné odkazy?
Spätné odkazy (backlinky) sú linky, ktoré smerujú na váš web z iných stránok. Vyhľadávače (u nás hlavne Google) vnímajú odkazy z iných stránok ako “hlasy” v prospech vašej webovej stránky. Je to veľmi podobné, ako pri písaní akademického tetu (napr. bakalárky). Správne napísaný akademický text by mal obsahovať veľa odkazov a citácii na pôvodné zdroje. Čím relevantnejšie a dôveryhodnejšie tieto zdroje sú, tým lepšie pre vašu bakalárku. Naopak, autor pôvodného textu alebo výskumu môže byť rád, že na jeho prácu niekto odkázal a má tak možnosť osloviť väčšie publikum. Na podobnom princípe funguje aj Google, ktorý posúva weby s množstvom spätných na vyššie pozície, lebo vie, že ponúkajú kvalitný obsah.
Opakom spätných odkazov sú interné odkazy. Tieto odkazy sa nachádzajú na vašom webe a odkazujú na iné časti webu. Príkladom interného odkazu je napríklad náš odkaz na SEO optimalizáciu, vďaka ktorému sa majú možnosť čitatelia prekliknúť na časť nášho webu, kde sa dozvedia viac o SEO. Kráľovnou interných linkov je Wikipédia, ktorá odkazuje v každom článku desiatky až stovky interných stránok, vďaka ktorým sa čitateľ dozvie o témach súvisiacich s hlavnou témou. Wikipédiu by ste v bakalárke ako zdroj informácii uvádzať nemali, no na internete sa na Wikipédiu odkazuje spätnými odkazmi bežne. Napríklad aj teraz odkazujeme na článok na Wikipédii o SEO optimalizácii. Aj to je jeden z dôvodov, prečo je Wikipédia na množstvo kľúčových slov na vysokých pozíciách.
Aké spätné odkazy sú dobré?
Nie všetky spätné odkazy sú si rovné. Existuje niekoľko vlastností, ktoré odlišujú dobrý spätný odkaz od zlého.
Autorita
V článku o autorite domény sme si rozobrali, prečo Google vníma niektoré weby ako silné a iné ako slabé. Spätný odkaz z autoritatívnej stránky má oveľa väčšiu silu ako množstvo odkazov zo slabých stránok. Ako hovorí John Mueller z Google, jeden link zo silnej stránky môže mať väčšiu silu ako milióny linkov zo slabých stránok.
Relevancia
Väčšiu hodnotu majú backlinky z relevantných stránok. Relevatné stránky sú také, ktoré sa venujú podobnej téme ako váš web. Ak na svojom webe ponúkate kozmetické služby a odkazujú na vás dva weby, jeden web je distribútor kozmetiky a druhý web je váš kamarát architekt. Ktorý spätný odkaz bude mať väčšiu silu? Jednoznačne ten z webu distribútora kozmetiky, lebo je relevantný.
Dofollow vs. nofollow
Pri získavaní spätných odkazov si dajte pozor, aby boli všetky link Dofollow. Ak obsahuje link HTML tag rel=”nofollow”, tak ho vyhľadávač ignoruje a tento link neovplyvní vašu pozíciu.
Typickými príkladmi nofollow linkov sú:
- Blogové komentáre
- Platená reklama
- Odkazy zo spravodajských webov
Anchor text
Tento výraz označuje slovo, na ktoré sa dá kliknúť. Po kliku na toto slovo budete presmerovaný na iný web. O používaní Anchor textov by sa dal napísať samostatný článok. Kedže taký článok na webe nemáme, tak odkážeme na článok na inom webe, kde sa môžete o Anchor textoch dočítať viac. Vďaka tomuto odkazu sme práve pomohli webu prijímateľa spätného odkazu umiestniť sa vyššie na kľúčové slovo “anchor text”.
Ako skontrolovať svoje backlinky?
Sú dve metódy, ako skontrolovať spätné odkazy smerujúce na web. Prvý spôsob funguje iba na webové stránky, ktoré vlastníte. Druhým spôsobom môžete skontrolovať spätné odkazy akémukoľvek webu.
Kontrola spätných odkazov cez Google Search Console
Ak vlastníte web a aspoň trochu sa zaujímate o SEO, tak by ste mali mať Google Search Console založenú. V prvom rade preto, že je zadarmo, v druhom rade preto, že vie veľmi pomôcť.
1. Naľavo dole kliknite na “Links”
2. Nižšie uvidíte 3 reporty:
- Top linked pages - stránky na vašom webe, na ktoré smeruje najviac odkazov
- Top linking sites - stránky, z ktorých na vás smeruje najviac odkazov
- Top linking text - najviac používané anchor texty
3. Začnite s reportom “External links”
4. Kliknite na niektorý web
5. Následne opäť kliknite na daný web a zistite, z akej podstránky na vás odkazuje.
Kontrola spätných odkazov cez externý nástroj
Cez externý nástroj tretej strany dokážete skontrolovať spätné odkazy na akomkoľvek webe. Nie len na takom, ktorý vlastníte.
Na kontrolu backlinkov môžete využiť tieto nástroje:
Do týchto nástrojov jednoducho vložíte URL adresu webu a prečítate dáta, ktoré nástroj poskytne.
Záver
Spätné odkazy (backlinky) sú linky, ktoré smerujú na váš web z iných stránok. Vyhľadávače (u nás hlavne Google) vnímajú odkazy z iných stránok ako “hlasy” v prospech vašej webovej stránky. Nie všetky spätné odkazy sú si rovné. Existuje niekoľko vlastností, ktoré odlišujú dobrý spätný odkaz od zlého.
Potrebujete pomôcť s Vaším SEO? Nechajte si vypracovať SEO audit alebo si rezervujte bezplatnú konzultáciu.
Čo je to domain rating, ako funguje a kde ho viem zmerať? Dočítate sa v najnovšom článku!
Čo je to SSL certifikát, na čo slúži, prečo ho potrebujem, a ako ho nainštalujem ? Spolu s návodom na inštaláciu SSL certifikátu sa to dozviete v našom najnovšom článku.